Hvorfor have en Toastmaster til dit bryllup?

Hvad er meningen med at have en Toastmaster til dit Bryllup? Det hele virker lidt overdrevet!
Uanset hvilken kultur I kommer fra, hvis I vil slappe af og nyde jeres dag, så er det enkle svar – få en Professionel Toastmaster.

Som en brud eller brudgom eller forældre til en af dem, hvis I arrangerer en bryllupsdag, vil der ske mange ting, der skal ske på bestemte tidspunkter i løbet af dagen, det kræver struktur. Hvis du forsøger at møde dine gæster og holde et øje eller øre med alle de ting, kan du ikke slappe af og nyde det så meget som du burde.
Bryllupper er ikke billige fester. Store summer bruges på at gøre den perfekte dag til virkelighed, men har I ikke også ret til at nyde den, især da det er jer, der bruger pengene? Så hvad gør en Toastmaster for at få dette til at ske?

Hvad laver en Toastmaster?

Hvis I spørger de fleste, hvad en Toastmaster laver, er det typiske svar, at han eller hun er en person i en rød frakke, der annoncere noget med høj stemme! Denne beskrivelse er imidlertid mere en opråber end Toastmaster. Den annoncerende del er kun toppen af isbjerget med hensyn til hans eller hendes pligter. Hvis en bryllupsplanlægger er planlægger, så er Toastmasteren ‘Udførerer’ – deres job er at tage dagens løbende orden og få det til at fungere. Hvis de gør tingene som de skal, vil de sikre, at alle er, hvor de skal være, når de skal det. De vil sikre når det er nødvendigt, at alle gæsterne bliver passet, og at alt er på plads, så der ikke sker forsinkelse eller misforståelser. De er der for, at give alle dem, der skal udføre noget, en hjælpende hånd og øge tilliden, hvis det kræves. Og endelig er de der for, at lave et par relevante meddelelser, så tingene kører til tiden. For at gøre dette, er de jeres øjne og ører, og de arbejder parallelt med alle lokalets personale og jeres fotografer og videografer for at sikre, at ting sker til tiden, og der er ingen overraskelser for nogen. Forestil dig at stå op for at holde en tale, og jeres videograf ikke er klar? Det sker ikke, hvis du bruger en professionel Toastmaster.

Den professionelle Toastmaster

At have en person stående i en rød frakke og annoncere til jeres gæster kan lyde lidt underligt eller muligvis overdreven, men tænk over det. Hvis I bruger nogen fra det sted, I bruger til jeres reception/ fest, vil de ikke skille sig ud, da de vil være klædt på som mange af dine gæster, og de vil også koncentrere sig om andre ting. På samme måde hvis du bruger en ven, har de muligvis ikke evnen til at arbejde sammen med dine leverandører, de er ikke forsikrede, og ville det ikke, være rart for dem også, at nyde aftenen? Toastmasteren, koncentrerer sig kun om jer og jeres gæster, og den røde frakke giver alle en let identificerbar person, som de normalt er glade for, at respektere og arbejde med. Hvis Toastmaster er indlevende i deres arbejde, vil de tilpasse deres udseende og alt, hvad de siger, så det er relevant for deres omgivelser og publikum.

Hvor ofte har du været til et bryllup, hvor du har stået og spekuleret på, hvad der sker, eller hvad du skal lave på et bestemt tidspunkt? Hvis I har en Toastmaster, er der ingen usikkerhed, da alt, hvad der er relevant, kommunikeres til dem, der har brug for at vide det, enten til bryllupsfesten eller bag kulisserne. En korrekt uddannet Toastmaster er velbevandret i etikette, og de vil bruge alt inden for deres arsenal af oplysninger og tilpasse det til, at få det til at fungere for jer. Den Toastmaster, I vil engagere, er typen, der kan komme med et forslag om protokol, men hvis I vil have det anderledes, bør de kunne tilpasse sig for, at få det til at fungere for jer. Et bryllup er en sjov lejlighed, ikke en statslig lejlighed! Det eneste, de ikke bør røre ved, er, hvis du skal have en Royal skål for HM Dronningen af Danmark. Det kan kun gøres på et tidspunkt, hvis du vælger at have det med.
Så husk, at det er jeres dag. I bør være der for, at nyde det sammen med jeres gæster og ikke skulle bekymre jer om, hvad der ellers foregår.

Den bedste måde, jeg kan beskrive dette for dig, er ved at forestille dig, at der er to par, der begge tager på en ferie. I begge tilfælde skal de de samme steder hen, og de har den samme rejseplan. Det ene par gør det dog selv, mens det andet bruger en professionel rejseleder til at hjælpe dem. Hvem vil i sidste ende være mest afslappede? De har måske begge haft det sjovt, men en af parrene har stadig energi til at fortsætte, og de vil have haft mere tid til at være sammen med deres venner og føle sig mindre stressede, da nogen har guidet dem gennem processen, så de ikke har haft det, at tænke på. En Toastmaster er eksakt som den rejseleder på jeres ferie. For jer er jeres bryllupsdag meget i planlægningen, men I har ikke en hver dag.
En Professionel Toastmaster går til mange bryllupper, og som sådan vil deres erfaring hjælpe jer med at guide jer gennem dagen og i nogle tilfælde med planlægningen. Der er ikke noget bedre end at få nogen til at fortælle jer, at der er ved at ske noget, frem for at I undrer jer over, om det skal gøres eller ej. Omkostningerne varierer afhængigt af antallet af gæster og hvor længe de er på vagt, men generelt er omkostningerne ved en Toastmaster en brøkdel af de samlede omkostninger ved et bryllup, og i sidste ende kan de virkelig gøre en forskel, ikke kun for jer , men også for jeres gæster.

Manden i den røde frakke

Niels er medlem af foreningen af Skotske Toastmasters og er uddannet i over 14 forskellige former for ceremonier, fra statslige lejligheder, til middage og selvfølgelig bryllupper. Hans baggrund er kundeservice, musik og dramatisk kunst, og kan som sådan skræddersy hans levering meget i stil med jeres valg.